Scouting Stephanus Martina Borne

Scouting is een vorm van jeugdwerk, waar jongens en meisjes vanaf ongeveer vijf jaar lid van kunnen worden. Belangrijk hierbij is “het spel van verkennen”. Het “spel van verkennen” houdt in, dat je de mogelijkheid krijgt om jezelf en de wereld te gaan ontdekken. Belangrijke elementen daarbij zijn een groeiende zelfstandigheid en een daarmee gepaard gaande afnemende leiding. De activiteiten van een scout vinden vaak plaats in de natuur. Op het programma staan veel bos- en buitenspelen. Jaarlijkse hoogtepunten zijn de kampen.

Avontuur van jong tot oud

"Jongeren snakken naar buitenprogramma’s die hun verbeeldingskracht en interesse wekken. In de buitenlucht hebben Scouts de mogelijkheid vaardigheden te verwerven die hen meer zelfredzaam maken. Zo kunnen ze kano- en wandelpaden verkennen en uitdagingen voltooien waarvan ze dachten dat deze buiten hun mogelijkheden lagen."

De Scoutinggroep St. Stephanus is van oudsher een rooms-katholieke scoutingvereniging voor jongens. De groep werd in 1932 opgericht. Vooral na de oorlog groeide de vereniging fors uit. Sinds 2005 is er een gemengde bevergroep bij gekomen voor kinderen van 5 t/m 7 jaar. De meisjes welke te oud werden voor deze groep stroomden door naar de Scouting Martina vereniging. Dit was sinds 1947 een meidengroep aan de Esstraat in het centrum van Borne. Deze steeds nauwere samenwerking tussen beide verenigingen zorgde er in 2009 voor dat beide groepen samen gingen onder de naam Scouting St. Stephanus Martina. Er werd gekozen om in de blokhut aan de Twickelerblokweg aan de rand van Borne samen verder te gaan.

“Na meer dan 80 jaar en met meer dan 170 leden en ongeveer 70 kaderleden floreert onze vereniging als nooit te voren. Reden? Het op een eigentijdse, en soms eigenwijze manier van invulling geven aan het begrip Scouting.”

Blokhut huren

Omgeving

5 minuten fietsen naar het Twickelerbos

Kamperen