Explorers

Zelfstandig programma’s organiseren is iets wat je bij de Jonge Rowans leert. Iedere vrijdagavond hebben de Jonge Rowans een draaiavond waarbij ze zelf hun programma’s organiseren in tweetallen. Hierbij wordt je begeleid door de leiding en zorg je er samen voor dat er een gaaf programma staat.

Naast de programma’s doen de Jonge Rowans ook veel voor het dorp Borne. Zo hebben we regelmatig een klus, waardoor wij op ons zomerkamp spetterende activiteiten uit kunnen voeren.

Iedere vrijdagavond starten wij rond 19:15 uur met een kopje koffie of een frisje en om 19:30 uur starten wij met het programma. Kom gerust een keer meedraaien!

“De hele dag druk druk druk.”

Wat doen de Jonge Rowans?

Leren organiseren

Elke week krijgen twee jongens de opdracht om het programma te organiseren. Hierdoor leren de jongen voor een groep te staan, nog ondersteund door de begeleiding. Dit geeft ze de competenties om later zelf als volwaardig leider bij de scouting of in het bedrijfsleven met vertrouwen te organiseren en ondernemen.

Bosprogramma

De welpen gaan veel naar het bos. We doen hier programma’s zoals het dierengeluidenspel, smokkelspellen, levend stratego enz. In het bos kunnen alle jongens goed hun energie kwijt en zijn ze sportief bezig.

Rondleiding

Ook hebben de jongens zo nu en dan een rondleiding bij bijvoorbeeld een boer, de politie of bij een ambulance. Zo krijgen de jongens informatie over verschillende interessante beroepen.

Programma in het dorp

In het dorp hebben de jongens ook soms een programma. Hierbij moeten de jongens bijvoorbeeld winkels opzoeken aan de hand van foto’s van de etalages of opdrachten uitvoeren en deze filmen.

Grottentochten op de mountainbike

Een van de gaafste programma’s van afgelopen jaar! Met een mountainbike door de smalle grotten in Valkenburg, waarbij je in het pikkedonker soms even een keer extra moest bukken omdat je anders je hoofd kon stoten. Dit programma wordt mogelijk gemaakt door de klussen die wij in het jaar voor het dorp Borne uitvoeren.

Kano bouwen

Je neemt wat pvc buizen, een paar rollen plakband en landbouwplastic, succes! Bouw hiermee een kano, dat is wat er wordt gezegd. Na veel buigen, passen en meten dan met een kano richting het water om deze te dopen. Uiteindelijk natuurlijk kijken of deze blijft drijven en of ze de overkant halen. Het maakt niet uit of de persoon nat of droog blijft, de lol is groot.

Jachtseizoen

Een programma door de Jonge Rowans zelf aangedragen bekend van YouTube. Je download een app, maakt twee teams en het jachtseizoen kan beginnen. Het gevluchte team moeten worden opgespoord door het andere team waarbij de locaties om de paar minuten worden weergegeven. Vervolgens probeer je zo lang mogelijk uit handen van de jagers te blijven. Een prachtig spel wat je vooral leuk kunt doen op onbekend terrein.

Benieuwd? Kom een avond proefdraaien!

Om een keer op proef mee te kunnen draaien kan het onderstaande formulier ingevuld worden. De groepsleider van de desbetreffende groep neemt dan contact op.

Wanneer welke groep opkomst heeft kun je op de pagina Speltakken lezen.

Naam *

Telefoon/Mobiel *

Geboortedatum *

Gewenste Groep *

Opmerkingen:

Benieuwd? Kom eens kijken!

Scouting in het echt ervaren? Kom een avond mee draaien!

You have Successfully Subscribed!